۱۳۸۸ آبان ۹, شنبه

امتحان کانکوردربامیان

امتحان کانکوردوولایت دایکندی و بامیان، امسال هم دربامیان برگزارشد و طبق معمول هرسال، بسیارازداوطلبین شرکت درامتحان، به دلیل مشکلات مالی و ترانسپورتی نتوانستند درامتحان اشتراک کنند و یکسال ازعمرگرانقدرشان هدررفت।
آنهاکه آمدند هم هزاران افغانی (دراین بازاربیکاری) خرج کردند تا به بامیان رسیدند و شبها درهتل های کثیف و گران قیمت بامیان روی هم لولیدند। حتی دختران جایی بهترازگوشه های خانه های سرداضافی بعضی ازافراد خیرنیافتند। اما دراین میان، افرادی بودند که تعداد زیادی ازدختران را درخانه هایشان جای دادند و حتی برای آنها غذا وسوخت هم تهیه کردند و به قول معروف مهمان نوازی کردند که واقعا ستودنی است। میتوانم ازعبدالله برات نامم ببرم که سی نفرازدختران دایکندی را درخانه اش جای داد و امکانات لازم را برایشان مهیا کرد। کانکورخوب برگزارشد। طبق معمول دردوروز। اما این سوال برای من هنوزحل نشده است که چرا شاگردان دایکندی مجبورند هزاران افغانی (بصورت معمول هرکدام هزارافغانی) مصرف کند و به بامیان برای گذراندن کانکوربیایند و چرا تصمیمی اتخاذ نمی شود که کانکوردردایکندی برگزارشود؟ این سوالی بود که پارسال ازرئیس هیئت کانکورونماینده دایکندی پرسیده بودم و به جوابی مسخره رسیده بودم। مسؤل تیم کانکورگفته بود"ما به مسؤلین ولایت دایکندی تماس گرفتیم، آنها گفتند که قادرنیستند امکانات لازم برای برگزاری کانکوردرنیلی را فراهم کنند، بنا براین ما شاگردان دایکندی را به بامیان خواستیم)। یک تیم هفت هشت نفره وزارت تحصیلات عالی نمیتواند به دایکندی برود وبیش ازیکهزار دانش آموزنه چندان پولداردایکندی باید به بامیان بیاید। این سیستم اداره و منجمنت افغانستانی است। یا بهتربگویم منجمنت نوع پشتونی

۲ نظر:

ناشناس گفت...

برادر عزیزم جناب اقای مهراین و بامیانی های عزیز درود و سلامهای بی پایاین بر شما تقدیم باد.

اجازه دهید از تلاش خستگی ناپزیر شما و تهیه گزارش های جالب از وضعیت مردم فراموش شده هزاره جات صمیمانه تشکر نمایم...
اما وجود اینکه سایتهای فران در رابطه با مسایل افغانستان موجود است اما متاسفانه هیج کدام شان بطور مداوم از مناطق مرکزی گزارش نمی دهد..
سر سبز و پیروز باشید

ناشناس گفت...

سلام مهدی مهری آیین جان و قند قروت!
من به درستی نفهمیدم که منظور شما از منجمنت پشتونی چیست؟
زیرا هیچگونه توضیحی ارائه ننموده اید که چگونه مدیریتی را مدیریت به سبک پشتونی می گویند؟
خواهش می شود که یک مقدار منطق داشته باش و مشت در تاریکی نزن